Koordineringsenheten har som mandat å:

 
  • Samarbeide med lederne i kompetansesystemet
  • Forberede, lede og følge opp ledermøtene
  • Ha oversikt over tilbud og etterspørsel av tjenester, samt vurdere behovet for nye eller endrende tilbud
  • Ha oversikt over den faglige kompetansen i systemet, samt bidra til at nødvendig kompetanse utvikles og rekrutteres
  • Holde nær kontakt og samarbeide med brukerorganisasjoner for døvblinde
  • Opprettholde og utvikle kontakt og avtaler med sentrale samarbeidsparter
  • Være sekretariat for Faglig referansegruppe
  • Samarbeide med Oslo Universitetssykehus HF ang Nasjonalt tverrfaglig team for diagnostisering og identifisering av døvblindhet og Medisinsk kvalitetsregister slik at det kommer den nasjonale kompetansetjenesten til gode
  • Samle årsrapportene fra enhetene til en samlet årsrapport for Nasjonal kompetansetjeneste 

I samarbeid med de øvrige enhetene i kompetansesystemet vil Koordineringsenheten:

  • Være en pådriver, tilrettelegger og koordinator for aktuelle fagutviklings- og forskningsprosjekter i systemet
  • Systematisere ny viten på fagområdet, samt initiere og gjennomføre forskningsstudier i samarbeid med relevante fagmiljøer internt og eksternt 
  • Medvirke til faglig samarbeid mellom kompetansesystemet og høyskoler/universiteter  
  • Ha et særlig ansvar for innhold og oppfølging av kompetansesystemets web-side
  • Ha et særlig ansvar for produksjon og distribusjon av felles informasjonsmateriell fra systemet

Helse Nord RHF vil kunne gi Koordineringsenheten særlige oppgaver av rådgivende og utøvede karakter.