#Statpedkonf18

En gruppe på ti personer står i ring og kaster en liten, rød ball til hverandre.
Anne Bovbjerg, er dansk psykologspesialist, og pratet om Neuroaffektive lekegrupper til barn med traumer og tidlig motgang. På dette bildet demonsterer hun en oppvarmingslek som hun pleier å bruke i sin metodikk. Foto: Roy-Morten Østerbøl.

Statpedkonferansen 2018 gikk av stabelen uka før påske og hadde som tema: «Se meg! Gode relasjoner som forutsetning for læring og inkludering».

Vår koordineringsenhet deltok på konferansen med egen stand, og fikk samtidig med seg en hel rekke med innlegg og foredrag. Onsdag og torsdag 21-22. Mars var fylt med innsikt og refleksjon rundt tematikken læring og gode relasjoner, ikke minst hvor komplekst dette kan være til tider.

Bilder og inntrykk fra konferansen ble delt på vår Facebook-side og Instagram-konto. Nedenfor finner du en bildeserie fra konferansen, som hadde tilholdssted på Oslo Plaza.

NKDB-stand. Tre kvinner står rundt et bord med en rekke ulike brosjyrer. De to kvinnene til venstre prater med hverandre, mens den tredje ser på utvalget av brosjyrer.

NKDBs stand under Statpedkonferansen 2018. Koordineringsenhetens leder Trine Seljeseth prater med konferansedeltakere og deler ut brosjyrer fra tjenesten. 

 

Stor konferansesal med mye folk. To rekker med lysekroner i taket, i midten to meget store videoskjermer.

Tone Mørk, direktør ved Statped, ønsker velkommen i fullsatt sal i Oslo Plaza. «Vi skal gjøre vårt for at den enkelte skal bli sett og få muligheten til å delta.»

Konferansesal med masse mennesker. To skjermer i overkant viser en PowerPoint-illustrasjon av en hjerne.

Dag Nordanger, psykologspesialist ved RVTS og professor II ved Høgskulen på Vestlandet, holdt innlegget "Traumer og læring" med vekt på barn. Vil du vite mer, sjekk nettsiden cactusnettverk.no.

Mann prater for konferanseforsamling. Til venstre ser vi en døvetolk på en tv-skjerm.

Tor-Johan Ekeland, sosialpsykolog og professor i psykologi ved Høgskolen i Volda, holdt foredraget "Diagnostisering av vår kultur".
- Identitet har blitt en oppgave. Du er fri til å iscenesette deg selv. Veldig kjekt, men dette kan være fryktelig vanskelig for mange. Det er ikke så rart at ungdom blir stressa, siden vi inviterer dem til en enorm selrealiseringsprosess.

Konferansesal. Fremst en PowerPoint-illustrasjon av en ung, forvirret dame.

"Se eleven innenfra. Relasjonsarbeid og mentalisering på barnetrinnet". Foredrag med Torsteinson og Guro Øiestad, psykologspesialister ved Psykologisk institutt, UIO.

Mannlig foreleser med skjegg står fremst i forelesningssal, med tre store skjermer bak seg.

Marco Elsafadi avsluttet tirsdagen med "Relasjonens kraft", et foredrag om å håndtere motgang og hvordan hjelpe barn til å tåle mer.
- Motstand vil komme, det handler om hvordan du håndterer dette. Derfor må vi trene på å takle motstand. Vi må styrke barns sosiale kompetanse og lære dem strategier å takle det vanskelig i livet, tidligst mulig.
- Komfortsonen er ingenting annet enn et mentalt fengsel. Men du kan gå ut og inn som du vil.
- Les Ungdata 2017!

Musiker Odd Nordstoga synger med gitar rundt halsen. Til høyre for ham en døvetolk som tolker sangen.

Selveste Odd Nordstoga dukket opp under konferansemiddagen. Det var meget populært! Vi fikk høre blant annet høre klassikeren "Ein farfar i livet" og flere lune refleksjoner om det å vokse opp med gamle folk rundt seg og hvor fort tiden går når man er forelder.

Kvinne foreleser for fullsatt konferansesal. Lysekroner i taket, tre store skjermer bak foreleser.

Filmregissør Margreth Olin avsluttet #Statpedkonf18 med foredraget "Om betydningen av relasjoner". - Norsklæreren min Harald Lie på barneskolen var mitt første publikum. Jeg hadde nok ikke vært her uten ham.