Tekst: NAV

Bildetolktjenesten er en nettbasert tjeneste som tilbyr tegnspråktolking og skrivetolking via skjerm. Tolken befinner seg i et tolkestudio og er ikke selv på oppdragsstedet. Det finnes forskjellige muligheter for å tilrettelegge kommunikasjonsform i samtalen slik du ønsker det og etter ditt behov. Teksten kan oppfattes i tekstfeltet ved hjelp av synsrest eller via en tilkoblet leselist. Tekst og bakgrunnsfarge kan justeres og tilpasses ditt behov. For å markere turtaking i samtalen brukes * (stjerne) mellom bruker og tolk.

Hva kan du bruke tjenesten til?

Du kan både få tolket telefonsamtaler og møter hvor hørende, døve, hørselshemmede eller personer med kombinert syns- og hørselshemming ønsker å snakke sammen. Du kan eks. bestille lege/tannlegetime, ringe en kollega, du kan ringe barna dine, barnebarn, frisøren, forsikringsselskap eller tv selskap - du kan ringe nesten hvor du vil, med unntak av teletorg-tjenester.

Du kan også bruke tjenesten i arbeid. Eks. til møter, en til en samtale med arbeidsgiver eller i samtale med en arbeidskollega. I noen tilfeller må man forhåndsbestille bildetolk. Dette gjelder samtaler der

  •  samtalen skal vare lengre enn en halvtime
  •  det skal tolkes til et annet språk enn norsk tale- og skriftspråk
  •  tolkingen skjer utenfor bildetolktjenestens åpningstid

Hvordan fungerer det?

Du ringer til bildetolktjenesten. Oppgi telefonnummer/SIP-adressen til den du ønsker å snakke med, samt kort informasjon om hva samtalen skal handle om.

 

Ipad-illustrasjon, to stk - en stor og en liten.

Tolken ringer til den du ønsker å snakke med

 

Snakkeboble-illustrasjon.

 

Når tolken får svar, kan du snakke med egen stemme. Tolken skriver eller tegntolker hva den hørende part sier. Teksten får du opp på din pc/nettbrett/mobil eller leselist.

 

Ipad-illustrasjon med tekst, to stk - en stor og en liten.

 

NAV tilbyr nå også enklere tilgang til bildetolketjenesten gjennom bruk av nettleser. Mer informasjon finner du på www.nav.no/bildetolk

Utstyr

For å bruke tjenesten må du enten ha et nettbrett, smarttelefon (Apple/Android), eller en pc (m/Windows). Tjenesten kobles opp via internett, så husk at du må være tilkoblet internett med god forbindelse.

Hva du selv må kjøpe/sørge for av utstyr:

  • Hvis du ønsker bildetolk til bruk i dagliglivet, må du selv ordne utstyr. Du kan søke om selve app/programvare hos din Hjelpemiddelsentral.
  • Hvis du er i arbeid, høyskole/universitetsutdanning eller er under 26 år, kan du søke om komplett utstyr – dvs. app/programvare, nettbrett eller pc og mikrofoner. Arbeidsplassen eller høyskolen/universitet må da ordne internettilgang. Til arbeid kan du også søke om tilleggstjenester som eks. «ring direkte». Denne tjenesten gjør det enklere å ringe til eller bli oppringt av hørende part. Ved å bruke denne tjenesten vil bildetolktjenesten automatisk bli koblet opp til samtalen og telefonnummeret til den som ringer vises i displayet hos mottaker av samtalen.

Slik søker du

Du må være registrert tolkebruker før du kan søke om app eller utstyr til bildetolk.

For søknad om tolk: www.nav.no/tolk

For søknad om bildetolk: www.nav.no/bildetolk

Din Hjelpemiddelsentral kan også være behjelpelig med utfylling av søknad.

For mer info: www.nav.no/bildetolk

Kort om Bildetolktjenesten

  • Vi tilbyr både tegnspråk- og skrivetolking via skjerm.
  • Tolken har taushetsplikt.
  • Tolken er ikke part i samtalen, så du kan snakke direkte til den andre parten.
  • En rolig bakgrunn for samtalen, med lite auditivt støy, gir best resultat. Du må opplyse hørende part om at du bruker tolk under samtalen, av hensyn til personvern.
  • Åpningstider: mandag til fredag, kl. 08.00-20.00. (Under Korona kl 08.00 – 22.00)
  • Forhåndsbestilling e-post: nav.bildetolktjenesten@nav.no
  • Telefon: 400 02 047
  • Sms: 982 81 831

Et bilde av teksten: Bildetolktjenesten - vi tolker din samtale. Nav-logo oppe til venstre.