Tekst: Gro H. Tønsberg og Sandra M. Ochoa

Inger Marie Storaas, Sandra Michele Ochoa og Wenche Holm som alle er rådgivere for Statped, avdelingene for kombinerte sansetap og døvblindhet, hadde ansvaret for det faglige innholdet denne fagdagen. Syns- og hørselskontakter i 20 av 23 kommuner i Rogaland fylke deltok, samt fire ansatte fra NAV Hjelpemiddelsentral Rogaland. 

Fagdag i tre bolker

Innholdet for tirsdagen rett etter påske var tredelt:

  • Informasjon om tjenesteapparatet for mennesker med kombinerte sansetap eller døvblindhet. Hva er Statped og hva er NKDB, og hvilke oppgaver blir ivaretatt innen spesialpedagogikk og spesialisthelsetjenesten?
  • Hva er døvblindhet og hva er de vanligste årsakene? Hva er konsekvensene av det doble sansetapet og hvordan påvirkes muligheten til å kommunisere, få tilgang til informasjon eller muligheten til å kunne forflytte seg trygt? Hva er utfordringene når syns- og hørselshjelpemidler skal brukes samtidig, eller når et hørselshjelpemiddel krever godt syn for å kunne betjenes effektivt?
  • Praktiske øvelser, der deltagere fikk bruke bind for øynene og ørepropper og gikk rundt på fem forskjellige stasjoner. Her fikk de oppleve på egen kropp hvordan det kan være å ha nedsatt syn og hørsel. 

Igangsatte undring og refleksjon

For Stapeds rådgivere var det tydelig at de praktiske øvelsene satte i gang undringer og refleksjoner hos deltakerne, etter at de hadde blitt kjent med hva som skjer i kroppen hvis syn og hørsel blir nedsatt. Det virket som at det teoretiske innholdet ble meningsfullt da det ble satt inn i en praktisk sammenheng. Flere syns- og hørselskontakter hadde aldri tidligere reflektert over utfordringene med kombinasjonen av syns- og hørselstekniske hjelpemidler. De opplevde at fagdagen førte til en bevissthet rundt dette, som de ville ta med seg tilbake i jobben. 

Syns- og hørselskontaktordningen

Dette er en frivillig ordning for kommunene, og fungerer noe ulikt fra kommune til kommune. Kontaktene samarbeider også med andre aktører, blant annet kommunens/bydelens helse- og sosialtjeneste, optikere, høresentralene ved helseforetakene og oss i NKDB. De fleste syns- og hørselskontaktene er ansatt innen kommunens/bydelens helse- og sosialtjeneste og de kan være ergoterapeuter, sykepleiere eller ha annen yrkesbakgrunn.

Arbeidsoppgavene omfatter blant annet:

  • kartlegging og avdekking av behov, spesielt for syns- og hørselshjelpemidler i daglige aktiviteter
  • søke om hjelpemidler fra NAV
  • kanalisering til riktig instans for videre utredning ved behov
  • formidling av enklere syns- og hørselstekniske hjelpemidler
  • opplæring og oppfølging i bruken av tildelte hjelpemidler
  • følge opp tiltak i samarbeid med NAV hjelpemiddelsentral