Mangelen på synspedagoger er bekymringsfull, det mener Norsk synspedagogisk forening. De konstaterer at det er få stillinger i både opplærings- og helsesektoren. Denne bekymringen har de tatt opp med Helsedirektoratet hvor de blant annet påpeker at det er få utdanningsløp og for få stillinger.

Mangel i Norge og i Norden

Det er generelt mangel på synspedagoger i Norge og i Norden. I Norge er det få utdanningsløp, og per dags dato er det et masterstudium ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, NTNU. I tillegg starter masterutdanning i synsvitenskap ved Universitet i Sørøst-Norge, USN høsten 2024. 
Felles for begge er at det er deltidsstudier.

Vil ha et større fokus på synspedagogikk

For å øke rekrutteringen til masterstudiene mener Norsk synspedagogisk forening at det bør være større fokus på synspedagogikk i bachelorutdanninger som spesialpedagogikk og lignende studier.

- I dag er fagfeltet viet veldig lite plass. Vi tror at økt fokus på synspedagogikk ville økt interessen for faget. 

Deler bekymringen

Statped er også bekymret for mangelen på synspedagoger. Divisjonsdirektør Marit Elin Eide sier at det er behov for synspedagoger både i opplæringssektoren, i spesialisthelsetjenesten, NAV og i Statped. 

- Det forventes at kommuner og fylkeskommuner skal ha en viss kompetanse på sansetapområdene. Men i mange kommuner og fylkeskommuner er dette et smalt felt og det blir derfor ikke prioritert å opprette rene stillinger for synspedagoger, sier Eide.

Eide er enig at det er for få universiteter og høgskoler som tilbyr utdanning for synspedagoger. 

- Dette er en smal og spesialisert utdanning som en ikke kan forvente store søkermasser til. Men samtidig er det likevel svært viktig at de finnes.

Portrettbilde av kvinne med kort mørkeblondt hår som har på seg sort jakke med rosa topp og blomstrete halsduk
Divisjonsdirektør Marit Elin Eide i Statped. Foto: Statped

Hva bør gjøres for å bedre situasjonen?

Det er svært viktig at det finnes et utvalg av studietilbud på området, både som heltidsstudier, men ikke minst i form av fleksible deltidsstudier. 

- For mange kommuner og fylkeskommuner er det først aktuelt å etterspørre denne type kompetanse når det kommer barn og elever med synsvansker/blindhet. Det er da de ser behovet for den type kompetanse hos sine ansatte. Derfor er fleksible deltidsstudier viktige, sier Eide.

Kunnskapsdepartementet har bevilget øremerkede midler til NTNU for å videreføre og videreutvikle de erfaringsbaserte mastergradene innenfor både syns- og audiopedagogikk. Disse studiene er modulbaserte og mange som tar disse modulene trenger denne type kompetanse i jobben sin.

Eide sier at Statped bidrar i stor grad inn i de etablerte utdanninger innenfor sansetapområdene med sin kunnskap.

- Vi er nå i ferd med å inngå en ny samarbeidsavtale med nettopp NTNU, slik at studiet der kan videreføres og videreutvikles. 

Oppdrag fra Kunnskapsdepartementet

Statped har også fått i oppdrag fra Kunnskapsdepartementet om å gå i dialog med kommuner og fylkeskommuner om hvordan sansetapgruppene kan ivaretas på en systematisk måte, slik at barn og elever fanges opp og følges opp raskt og godt gjennom hele barnehage- og opplæringsløpet. 

Formålet med arbeidet er å synliggjøre hvem som må gjøre hva og hvilken rolle og forventninger som kan stilles til de ulike instanser på ulike nivåer. 

Eide sier at arbeidet er godt i gang og innen utgangen av 2024 har de resultatene klare.